מטרת מאמר זה, היא להסביר במילים פשוטות ולאנשים המתעניינים בקידום אורגני, מהו קידום אורגני, מהו תהליך הקידום האורגני ולמה כדאי לקדם אתר אורגנית.
למה לקדם אורגנית ?
מטרת קידום האתר במנועי החיפוש, היא להביא או לייצר לאתר שלנו תנועה באיכות גבוהה, כלומר, גולשים רלוונטים, ממנוע החיפוש.
מנועי חיפוש ורשתות חברתיות
בניגוד למדיה החברתית (פייסבוק, אינסטגרם), שם לא נהוג לחפש מוצרים ושירותים כגון: 'חנות טלויזיה במרכז' או 'אינסטלטור בירושלים', במנוע החיפוש דוקא נפוצים החיפושים מסוג זה.
בתחום מנועי החיפוש, גוגל הוא מנוע החיפוש השימושי ביותר ובדרך כלל נותן את התוצאות הרלוונטיות ביותר, ביחס למתחרים. המדיה החברתית ומנועי החיפוש לא מתחרים זה בזה, אלא מתאימים לשימושים שונים בתכלית.
כשגולש ממוצע מחפש מוצר או שירות כלשהו, כברירת מחדל (או מתוך הרגל), הוא יחפש במנוע החיפוש.
לכן, אם ברצוננו למכור מוצר או שירות כלשהו, אם נרצה תנועה איכותית ורלוונטית לאתר שלנו, הדרך הכי טובה היא להופיע בתוצאות מנוע החיפוש, בתוצאות הרלוונטיות למילות החיפוש שמתאימות לנו.
מה זה בעצם קידום אורגני ?
המונח המקצועי בשפה האנגלית הוא SEO – Search Engine Optimization, ובתרגום חופשי, מיטוב למנוע החיפוש.
search – חיפוש פתרון
הגולש מחפש פתרון לבעיה או תשובה לשאלה, לכן כשחושבים על איך לשפר את האתר שלנו, עלינו לחשוב בכיוון של : 'איך אני יכול לפתור את הבעיה של הגולש?'
לדוגמא: אם הגולש מחפש מחירי טלויזיה, עלינו לבנות את האתר שלנו, כך שינגיש לגולש את מבחר הטלויזיות שאנו רוצים למכור. טעות נפוצה היא שבמוצרי טלויזיות, מוסיפים מוצרים שונים ומשלימים, כגון : מתקן תליה לטלויזיה או מתקן מעמד לשלט וכו', זה לא מה שהגולש חיפש וזה מה שהופך את העמוד שלנו לפחות רלוונטי בעיני הגולש ובעיני מנוע החיפוש.
Engine – אלגוריתם וציונים
מנוע החיפוש, הוא בעצם 'מכונה' או אלגוריתם, שסורק את עמודי האתר שלנו, ומדרג אותם על פי עשרות (יותר מ200) מדדים שונים, בסוף התהליך, מנוע החיפוש נותן ציון רלוונטיות לעמוד שלנו, בהקשר של מילות חיפוש.
לדוגמא: אם הצגנו בעמוד מסויים רק מוצרי טלויזיה מסוג LED, אזי גוגל יתן ציון גבוה לעמוד שלנו עבור המילות החיפוש: "טלויזיה לד" או "מסך LED", אך יתן ציון נמוך לאותו עמוד, עבור מילות החיפוש "טלויזיה LCD" או "מסך מחשב", אף על פי שעבור הגולש, המוצרים שלנו רלוונטים עבורו, שהרי מסכי LED יכולים לשמש גם למחשבים, וזו טכנולוגיה חדשה ומתקדמת יותר מ-LCD, גוגל לא יודע את זה, וממילא, הגולש לא חיפש מסכי LED.
Optimization – להצליח בגדול
מיטוב האתר. מנוע החיפוש הוא בעצם אחגוריתם, שעובד ומודד את האתר שלנו לפי מדדים שונים (שרובם לא ידועים). אנו רוצים לבנות את האתר שלנו, כך שיקבל ציונים גבוהים בכל המדדים, כתוצאה מכך, העמוד שלנו יופיע בראש תוצאות החיפוש. מיטוב האתר הוא תהליך מתמשך, שאורך זמן, מפתחי מנועי החיפוש משנים בכל מספר שבועות את האלגוריתם שלהם, ואנו צריכים להתאים את האתר שלנו בהתאם לשינויים באלגוריתם.
קידום שחור – קידום לבן Black and White Hat SEO
קידום שחור
קידום שנועד 'לרמות' את מנוע החיפוש, ולגרום למנוע החיפוש לתת לאתר שלנו ציון גבוה יותר ממה שבאמת מגיע לאתר שלנו. את תוצאות הקידום השחור רואים יחסית מהר, האתר שלנו יכול להגיע לראש תוצאות החיפוש בזמן קצר יחסית, אך הסיכון גבוה, שבאחד מהעדכונים של מנוע החיפוש, האלגוריתם יזהה שאנו מקדמים את האתר בקידום שחור, ובמקרה של גוגל, נקבל עונש והאתר שלנו יוסר מתוצאות החיפוש. עונש כזה קורה ביום בהיר אחד, ללא אזהרות.
קידום לבן
קידום 'לפי הספר', אנו משקיעים באתר שלנו, במאמרים ויצירת ערך מקורי לגולש, כך המנוע סורק את האתר שלנו, רואה ומנתח את כל התוכן ונותן לאתר את הציון הראוי. זהו תהליך מתמשך, בכל פעם אנו מנסים לשפר ולשנות את האתר על מנת לשפר את הציון של האתר. ברוב המקרים, אתר בקידום לבן מושפע לטובה משינויי אלגוריתם, מפני שאתרים בקידום שחור נענשים ומפנים את מקומם לאתרים שבאמת מגיע להם.
למה SEO ?
קיימים אפיקי פרסום ומכירה אחרים לאתר שלנו, פרסומות ממומנות בגוגל, פרסומות ברשתות החברתיות ובכל מיני פורטלים ואתרי מכירות והשוואת מחירים.
השימוש בקידום אורגני, לטווח הרחוק, יוצא זול יותר מאשר פרסום ממומן, אחרי שהשקענו כסף וזמן, שיפרנו ומשפרים את האתר בצורה קבועה, אחרי שהאתר הגיע לראש תוצאות החיפוש, אנו יכולים להוריד קצת את הרגל מהגז, ולהשקיע קצת פחות באתר (לא להזניח ולא לעצור כמובן). כשמשווים מחירים עבור תנועה זהה מקידום אורגני מול קידום ממומן, הקידום הממומן יהיה הרבה יותר יקר. (ברוב המקרים)
איך מקדמים אתר 'לפי הספר' ?
כלל מנחה, היא טובת הגולש. כל ההנחיות של גוגל, הם בעצם הוראות איך לבנות אתר שיהיה יעיל ונעים לגולש: תוכן טוב, מהיר ונעים לעין. והכי חשוב, יעיל. הצלחה של האתר שלנו בעיני מנועי החיפוש, נמדדת בכמה זמן הגולש בילה באתר שלנו, ואם חזר וחיפש שוב את אותו ערך.
תוכן
אנו צריכים להוסיף עוד ועוד תוכן רלוונטי ומקורי לאתר שלנו. אנו צריכים לספק ערך רלוונטי לגולש: מאמרים, השוואות, וידאו, הרצאות מוקלטות ועוד. התוכן שלנו צריך לתת ערך מסויים לקורא, לאו דוקא בכסף ערך פיסי כלשהו. ערך הוא גם ידע, לדוגמא: אתר חדשות, מספק תוכן מסוג כתבות עדכניות, אתר של סרטונים מצחיקים יכול להעלות סרטון מצחיק של תינוק שעושה תעלול. גוגל מודד את איכות התוכן ע"י מדידת הזמן שהגולש נשאר בעמוד הספציפי, אם הגולש נשאר זמן קצר מידי, האלגוריתם יבין שהתוכן שלנו לא איכותי ויוריד לעמוד את הציון.
טכני
על מנת לשפר את חווית הגלישה עבור המשתמש, אנו צריכים שהעמוד שלנו יכיל תמונות קטנות ככל האפשר (ברזולוציה המתאימה וכיווץ), על שרתי אינטרנט מהירים ועוד… או במילים אחרות, מהירות. האם אתר שנטען במשך 1.5 שניות יותר טוב מאתר שנטען במשך 2 שנית ? כיום הדיעות חלוקות עד כמה מהירות האתר משפיעה על הציון, אך מה שבטוח הוא שאתר איטי מידי (יותר מ3-4 שניות טעינה) מקבל ציון נמוך.
האתר צריך להיות ידידותי למנוע החיפוש, קיימים מקרים שבהם מנוע החיפוש אינו יכול לסרוק איזורים מסויימים בעמוד האתר, דבר שגורם לפגיעה בציון.
Authority – סמכות
ככל שהאתר שלכם יכיל יותר קישורים נכנסים, וככל שיהיה יותר תוכן איכותי, ה'סמכות' של האתר תגדל. בשונה מציון בתוצאות החיפוש, סמכות של אתר (או דומיין), היא כמו המשקל של האתר שלכם בעיני מנוע החיפוש. משדר את אמינות האתר כלפי גוגל. ככל שלאתר תהיה סמכות יותר גדולה (ע"י לינקים, מאמרים וכמות גדולה של גולשים), כך האתר יוכל להתקדם בגוגל ביתר קלות, ולקדם עמודים ואתרים אחרים ע"י לינקים אליהם.
חווית גלישה
כמה פעמים קרה לך שחיפשת תשובה, נכנסת לאתר מסויים, ולאחר מספר שניות גילית שהאתר לא רלוונטי עבורך ? (ניתן להעריך שכמות הפעמים שמקרים כאלו קורים הולכת ופוחתת.) הגולש הממוצע, לא מכיר אותנו ולא צריך לקרוא את המאמר שכתבנו. לגולש הממוצע לוקח כ2 שניות להחליט אם הגיע לאתר הנכון ואם התוכן מעניין אותו ורלוונטי עבורו. אם לאחר 2 שניות, האתר שלנו או המאמר שלנו, לא העביר את המסר כראוי, הגולש יעזוב את האתר שלנו וימשיך לחפש תשובות ופתרונות באתרים אחרים, אנו צריכים לתפוס את עין הגולש ולהראות לו תוכן רלוונטי עבורו בשניות הראשונות, בראש הדף
זמן
על מנת לשמור על יציבות תוצאות החיפוש, שלא בכל יום נקבל תוצאות אחרות למילות חיפוש זהות שאנו עושים, מנוע החיפוש אינו משנה את הדירוג של האתרים במהירות ובצורה חדה, על מנת למנוע מאתרים שאינם בעלי תוכן איכותי לקבל דירוג גבוה. במקום זאת, מנוע החיפוש משנה את הדירוג מעט בכל פעם, דבר שמאלץ אותנו להשקיע באתר ובתוכן, ולהוכיח לאלגוריתם של מנוע החיפוש שלאתר שלנו באמת מגיע דירוג גבוה
סיכום
קידום אורגני הוא תהליך ארוך שאינו נגמר ודורש תחזוקה קבועה: במחקר שוק ובחירת מילות מפתח (חדשות), וניתוח המתחרים. יצירת תוכן מקורי ובעל ערך רלוונטי לגולש (מאמר, וידאו, מוסיקה, הרצאה ועוד), שיפור הציון ע"י שיפור האתר ולינקים נכנסים. מעקב קבוע אחרי מיקומים וניתוח התנהגות הגולשים