מבוא
למרות שמפת אתר אינה תורמת לקידום האתר בצורה ישירה, נראה מדוע כדאי שתהיה מפת אתר בכל אתר.
מהי מפת אתר ?
נרצה שמנועי החיפוש יסרקו את כל עמודי האתר שלנו, אבל קיימים מקרים, בהם לעמוד מסויים אין לינקים פנימיים, ולא ניתן לגשת אליהם דרך האתר.
מפת אתר, זה בעצם עמוד (או אינדקס), המכיל קישורים לכל עמודי האתר שנראה שמנוע החיפוש יבקר בהם, דבר המקל על מנועי החיפוש למצוא את כל עמודי האתר שנרצה בקלות ובמהירות.
סוגי מפות אתר
ניתן ליצור מפת אתר בשתי דרכים שונות:
- מפת אתר מעוצבת לגולש, גרפית ונעימה לעין. מפת אתר כזו גם עוזרת למנועי החיפוש ולגולשים למצוא את כל עמודי האתר שלנו בקלות, במקום שיצטרכו לנחש לאילו עמודים להיכנס ולסרוק הכל פרוש להם בעמוד אחד (כמו תוכן עניינים בספר). מנקודת מבט של מנוע החיפוש, דרך זו אינה מומלצת, וזאת מפני שהיא דורשת ממנוע החיפוש לסנן את כל התוכן הלא-רלוונטי (כגון תמונות, כותרות, תפריטים וכו) ולהוציא רק את הלינקים הרלוונטיים. תהליך זה דורש כוח עיבוד וזמן נוסף מצדו של מנוע החיפוש, לכן מנוע החיפוש עלול לבקר לעיתים רחוקות יותר באתר שלנו.
- מפת אתר באמצעות קובץ נפרד sitemap.xml שאינו חלק מהאתר. קובץ זה מיועד בעיקר למנועי חיפוש ואינו מיועד או קריא לגולשים, מכיל לינקים והפניות לכל עמודי האתר שנרצה שמנועי החיפוש יסרקו. עבור מנוע החיפוש, קובץ sitemap.xml קל לקריאה, כל המידע בקובץ זה ענייני.
מומלץ, כמובן, לייצר גם מפת אתר מעוצבת לגולש וגם מפת אתר למנועי החיפוש באמצעות sitemap.xml, וכך נקל גם על הגולשים וגם על מנועי החיפוש למצוא את כל עמודי האתר והתוכן.
מפת אתר טובה מתפקדת כמו כביש ראשי, שמנחה את מנועי החיפוש להגיע לכל העמודים באתר ללא כל קושי.
מדוע מפת האתר בקובץ sitemap.xml חשובה ?
בקובץ sitemap.xml ניתן לציין מידע נוסף עבור מנוע החיפוש,שלא ניתן לציין במפת אתר גרפית, ובכך לחסוך זמן סריקה באתר שלנו, בדרך זו אנו גורמים למנוע החיפוש להיות יותר יעיל כשהוא מגיע לאתר שלנו, ובכך "לאהוב" את האתר שלנו ולבקר בו יותר.
ניתן לעדכן את הפרמטרים הבאים :
- מתי היה העדכון האחרון של עמוד מסוים – כך מנוע החיפוש יודע בדיוק מה השתנה מהביקור הקודם, ללא צורך לסרוק את כל האתר ולחפש מה השתנה בכל עמוד.
- בכל כמה זמן האתר שלנו צפוי להשתנות -כך מנוע החיפוש מחליט מתי יהיה הביקור הבא
- מהי רמת החשיבות או עדיפות של עמוד ספציפי ביחס לעמודים אחרים באתר שלנו – כך מנוע החיפוש מחליט איזה עמוד להציג בתוצאות החיפוש, כאשר ישנם שני עמודים רלוונטים למחרוזת החיפוש.
- הפנייה לקבצי sitemap.xml משניים, כך שאם נרצה להגדיר ולנהל בנפרד עוד קבצי sitemap.xml, נוכל להפנות את מנוע החיפוש לחפש במקומות נוספים
איזה אתר צריך sitemap ומתי צריך לעדכן את הקובץ הזה ?
הנחה: אם אתר אינטרנט מסוים בנוי נכון, קיימות הפניות לכל העמודים, עמוד הארכיב בנוי נכון, התפריט הראשי והפוטר מפנים לעמודים ראשיים, ובהמשך העמודים הראשיים מפנים לעמודים ומאמרים נוספים', מנוע החיפוש יסרוק את כל הלינקים באתר, ייצור עץ לינקים ויוכל למצוא את כל העמודים באתר ללא כל בעיה… הנחה זו נכונה, ואכן, מנועי החיפוש יכולים למצוא את כל העמודים באתר שלנו, לכן קובץ sitemap אינו חובה.
אבל
פרט לאתר שלנו, קיימים עוד מיליוני עמודים באתרי אינטרנט שונים, ניתוח עמודים ובניית עץ לינקים אורך זמן וצורך משאבים. מנועי החיפוש אינם יכולים להרשות לעצמם להתעכב ללא הגבלה באתר שלנו, לעבור על העמודים באתר ולהוציא את כל הלינקים מכל העמודים. לכן, לכל אתר מוקצב זמן מסויים לבניית עץ לינקים, במידה וזמן זה אינו מספיק, מנוע החיפוש יעצור את תהליך בניית עץ הלינקים, ויחזור לביקור נוסף בעתיד, על מנת להמשיך לבנות את עץ הלינקים או לעדכן אותו. מסיבה זו, תהליך בניית עץ הלינקים עלול לארוך מספר ימים ואפילו מספר שבועות. קובץ מפת אתר מספק למנוע החיפוש עץ לינקים מוכן, שעליו מנוע החיפוש יתבסס, וכך לחסוך זמן יקר למנוע החיפוש. בדרך זו, כל דקה שמנוע החיפוש משקיע באתר שלנו, מנוצלת יותר טוב בניתוח מאמרים.
בקובץ sitemap ניתן לציין אילו עמודים השתנו בתאריך מסוים, על מנת לגרום למנוע החיפוש להיכנס לעמודים אלו ולסרוק אותם מחדש, בדרך זו אנו מונעים ממנוע החיפוש לבזבז זמן יקר בסריקה מיותרת של עמודים שלא השתנו.
על פי סטטיסטיקות ועדויות של מקדמי אתרים, אתר המכיל קובץ sitemap.xml מקבל ביקורים תכופים יותר של מנוע החיפוש וכתוצאה מכך, האתר מתעדכן יותר מהר בתוצאות החיפוש.
סיכום ומסקנות
קובץ מפת אתר sitemap.xml אינו הכרחי ואינו תורם לקידום האתר, אך מקל על מנוע החיפוש להתמצא באתר שלנו ולבקר באתר שלנו יותר פעמים בתקופת זמן נתונה. במפת האתר מצויין תאריך שינוי אחרון של העמודים, מנוע החיפוש יודע אילו עמודים השתנו באתר מהביקור האחרון ו"הולך לסרוק" קודם את העמודים האלו.